Der er 8000 (og måske en håndfuld flere) gode grunde til at cykle og velostrada er en af dem.

På min seneste cykeltur med Pablo Celis tog han os endnu engang med rundt i cykelbyen Aarhus, mens han fortalte om vores nye velostrada’er. Pablo Celis har tidligere været ansat som teknisk rådgiver for Cyklistforbundet og er eksamineret trafiksikkerhedsrevisor. Han rådgiver også flere kommuner om cyklisme, inkl. Aarhus.
Velostrada er i virkeligheden italiensk og betyder cykelgade eller cykelvej. Inspirationen er hentet fra Holland, der er langt med fremme med cykelstier, hvor både sikkerhed og fremkommelighed for cyklister prioriteres højere end for bilerne.

En velostrada er ikke det samme som en supercykelsti, hvor supermotionister på dyre racercykler spurter til og fra arbejde, men behagelige cykelruter, som f.eks. turen fra Midtbyen til Lisbjerg, hvor børn, unge og alle aldre kan cykle i eget tempo og hygge sig.
Jeg synes Aarhus er en god cykelby, og her er blevet plads til flere cyklister de sidste år, men der er også stadig rum til forbedringer, og Pablo er heldigvis glad for at dele hans gode idéer til, hvad vi kan tage som næste skridt for at gøre Aarhus mere cykelvenlig.
Der er brug for, at vi tænker fremad på cykelstien, for der er sket meget på cykelfronten: Vi cykler mere og kører ofte længere, mens elcyklen er en decideret gamechanger.
Det kan godt være, vi ikke altid har medvind på cykelstierne, men vi kan trods alt stadig gøre mere for at udbygge cykelbyen Aarhus og skabe tryggere forhold og mere plads til pedalkraften.
God cykeltur og nyd weekenden!

Læs mere om supercykelstier
Som begreb bruges supercykelsti tydeligvis forskelligt. På Sjælland finder der et
Sekretariat for Supercykelstier, som er et samarbejde mellem 30 kommuner og Region Hovedstaden. Samarbejdet arbejder for at skabe en bedre cykelinfrastruktur, der gør det sundt, nemt og sikkert at vælge cyklen til og fra arbejde – også på strækninger over fem kilometer.
I 2015 fik Odense Kommune penge til ny supercykelsti. Projektet omfatter forbedring af cykelstiforbindelser fra det nordlige Lindved gennem Højby og derfra videre til Årslev, hvor der findes eksisterende stiforbindelser. Forbedringerne består af skridsikker belægning på stibro over Lindved Å, sikring af krydsningspunkter, udvidelse af eksisterende dobbeltrettet sti, nyanlæg af enkeltrettede stier og solcellelamper i belægningen på cykelsti i åbent land.