Folkeskolen: Det kan vi lære af budgetforhandlingerne i Aarhus

Samlet set måtte byrådet og ikke mindst borgerne grueligt meget igennem, inden budgetforliget landede. Stort set samtlige besparelser på børnepasning og skolegang blev i slutspurten pillet ud. Så det, der så ud til en kæmpe forandring af den århusianske folkeskole og besparelser på børnepasningen, endte som et slag i luften.

Sådan skrev Søren Willumsen i Aarhus Stiftstidende under overskriften et lærerigt budgetforløb. Og for forældre i Aarhus var det et lettelsens suk, da vi fredag morgen vågnede til kommunens Budgetforlig 2019.

I vores pressemeddelelse fra Skole og Forældre Aarhus skrev vi, at der var meget at glæde sig over, og det er der uden tvivl! En overgang så det decideret grumt ud. Nu er vi til gengæld endt med at forlig, hvor besparelserne er langt mindre, end vi frygtede, og hvor der oven i købet er sat penge af til vigtige indsatser. Her må den ekstra bevilling til ordblinde fremhæves, ligesåvel som midtbyklubben, der også i de kommende år får lov at blive i de lokaler, som børnene er vant til at komme i.

All is well that ends well hedder et ordsprog. Det er det dog kun i min optik, hvis vi lærer af processen, så vi fremover står stærkere. Det har været fantastisk at opleve, hvordan forældrenes stemme har afværget nedskæringer på børnenes hverdag. Både de mange høringssvar, men måske i særligt den overvældende opbakning til skolerne, som tusindvis af forældre demonstrerede i en Facebook-gruppe som Bevar skolerne i Aarhus. Og også til demonstrationen foran Aarhus Rådhus, hvor engagementet skabte et stort mediefokus.

Samtidig viser processen dog, at vi bliver nødt til at skabe en vedvarende opmærksomhed om folkeskolens betydning for vores samfund på den lange bane.

I debatten om nedskæringerne blev det bl.a. fremhævet, at Aarhus Kommune er den, der bruger flest penge på folkeskolerne, og det oprindelige spareforslag – og i nogen grad også det endelige – bærer præg af en manglende forståelse af det vigtige arbejde, som de såkaldt administrative ledere udfører på vores skoler.

Det kan vi undgå ved, at vi i folkeskolen fortæller bredere om samarbejdet mellem ledelse, lærere og forældre. Og på den måde skaber en bredere forståelse af vigtigheden af de forskellige ansattes arbejde ude på skolerne. Så vi fremover ikke skal diskutere, hvordan vi kan spare på folkeskolen på den mindst dårlige måde, men i stedet tale om, hvordan vi investerer på den bedste måde i børnenes fremtid.

Se også denne artikel i JP Aarhus for et godt indblik i den unødvendige uro, som den politiske process skabte om folkeskolen.

 

Foto: Ib Sørensen

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close