Der har i alt for lang tid været fri leg med børnenes data. Særligt i forbindelse med trivselsmålingerne står det grelt til. Derfor var jeg glad for en dejlig klar udmelding fra Danmarks Lærerforening tidligere i weekenden:
»Skrot trivselsmålingen. Den giver ikke nogen mening ude i klasserne. Tværtimod skader målingen tilliden mellem skole og hjem og fjerner tid og fokus fra det egentlige trivselsopbyggende arbejde«.
Således Jeanette Sjøberg, formand for undervisningsudvalget i Danmarks Lærerforening til Politiken i artiklen: »Jeg kan godt forstå, at man reagerer stærkt på det som forælder«
Desværre har vi nu i en årrække haft problemer med trivselsmålingerne i folkeskolen. Først fik forældre at vide, at de var anonyme. Da det viste sig så alligevel ikke at være tilfældet, fik børnene mulighed for at udfylde dem på papir, hvilket sikrede anonymiteten, idet besvarelserne af systemmæssige årsager ikke behøvedes at kobles sammen med CPR-nummer.
Kan vi være trygge ved, at børnenes data ikke bliver misbrugt?
Der er alt for mange eksempler på, at data fra trivselsundersøgelserne er blevet misbrugt. Esbjerg Kommune var blandt de første, der fandt ud af at samkøre data, og andre kommuner har desværre også set stort på løftet om anonymitet. DR skrev i januar sidste år om, hvordan flere forældre var forargede over datamisbrug, og hvordan det skadede tilliden til folkeskolen.
Som daværende formand for Skole & Forældre Aarhus, var jeg tilbage i maj med til at søge om at slette alle Aarhusianske børns personnumre fra trivselsmålingerne. Det fik vi desværre afslag på, så her måtte hver forældre igennem bureaukratiet og søge for hvert enkelt skolebarn.
I sidste uge meldte undervisningsminister Merete Riisager så ud, at der i 2019 målingerne ikke tilbydes anonymitet.
Det fik mange forældre til tasterne i stil med Martin Frederiksen:
Uden trivsel ingen læring, så naturligvis giver det mening at arbejde for bedre trivsel til vores børn, men det må være et krav, at det bliver gjort ordentligt og med respekt for børnenes rettigheder. Og mon ikke, der kan laves meget godt for børns trivsel, hvis vi valgte at stoppe det nuværende cirkus.
Læs også:
- Information: Forældrenes tillid til skolen svækkes, når hensynet til deres barn kommer i anden række (juni 2018)
- Version2: Nye dataprincipper om børn gør ingen forskel (oktober 2018)