Som den eneste kommune i Danmark, har vi i 14 år haft busbørn, der bliver kørt rundt til andre skoler imod deres vilje. Nu viser forskningen, at det ikke virker, og de unge står tilbage med ar på sjælen.
Det skal stoppe nu! Aarhus skal naturligvis være en by med plads til os alle. Uanset hudfarve, køn eller postnummer.
Spørgsmålet er, om vi gør noget ved det? Eller lader vi bare bussen køre videre?
Ovenstående skrev jeg på Facebook i tirsdags og sjældent har jeg fået så mange kommentarer, opringninger og reaktioner på et indlæg. Nedenfor lidt baggrund, men lad os først se på alternativerne.
Konkrete alternativer til busordningen
Jeg er mest til en løsning i tæt samarbejde med forældrene, f.eks. inspireret af forældreforeningen Brug Folkeskolen i København. Den startede i 2003 med et fokus på at skabe opbakning til den lokale folkeskole og gøre den lokale distriktsskole til det naturlige førstevalg for flere forældre.
De gør et kæmpe stykke arbejde for at få alle til at vælge den lokale folkeskole og deres arbejde starter i børnehaven. Jeg deltog på en af deres politiske saloner i 2018 med fokus på at undgå opdelte skoler.
Hvis man stoppede busordningen og for den sags skyld nogle af de mange nytteløse prestigeprojekter, så kunne man lave gode initiativer for at styrke de skoler med særlige behov.
Derudover er jeg også tilhænger af, at binde skoler sammen som ligger meget tæt geografisk, og så fordele børn imellem matrikler og med fælles ledelse.
Overordnet er min holdning, at mere tillid og frihed lokalt, samtidig med færre centrale projekter er vejen frem.
Hvad siger forskningen og børnene?
Charlotte Ipsen fra Århus Lærerforening skrev bl.a. i Facebook tråden om den nyudkomne rapport:
Prioritering af økonomiske midler til skolerne har en afgørende positiv effekt! Nok er sparsommelighed en dyd, men det kan altså også gå for vidt og give bagslag. Og så handler det om tilhørsforhold. Det er svært at høre til og være en ligeværdig del af det sociale fællesskab efter skoletid, når man blot er “på besøg” ml. to busafgange.
TV2 Østjylland har haft 2 stærke og anbefalelsesværdige indslag med mere baggrund.
Først denne fra den 16. maj om resultaterne fra forskningen der bl.a. blev gennemført af TrygFondens Børneforskningscenter: Busbørn er outsidere og bundskrabere i hakkeorden – og det overrasker ikke. Her udtaler skoleleder Rani Hørlyck bl.a.
De såkaldte busbørn mistrives og klarer sig dårligere i skolen. De to ting hænger uløseligt sammen
Derudover havde TV2 Østjylland også et indslag den 3. juni med en personlig beretning fra en af de såkaldte busbørn: Selma blev flyttet mod sin vilje: – Kommer til at ødelægge flere børn
Hvad siger andre om busordningen?
Ugen har budt på ikke mindre end tre indlæg om busning af skolebørn i Aarhus.
Jesper Skorstensgaard er formand for Århus Lærerforening og havde et længere debatindlæg i JP Aarhus den 10. juni med overskriften: Tryk stop og stands skolebussen. Her kalder han det “positiv særbehandling, hvor børnene fratages deres frie skolevalg”. Dette citat står også tydeligt:
Det er ikke rimeligt, at det er de sprogligt svageste tosprogede børn, der på deres spinkle skuldre skal bære ansvaret for at skabe en blandet by.
Den 12. juni var det så Cecilie Harrits, formand for lokalafdelingen af Skole og Forældre i Aarhus, og Rikke Gierahn, lærer i Aarhus bl.a. i dansk som andetsprog som havde et læserbrev om sagen i Århus Stiftstidende: Stop så den busordning. Her siger de f.eks. om ordningen:
Den diskriminerer børn, der bliver taget som gidsler i en forfejlet bolig- og socialpolitik, og fratager familier retten til frit skolevalg.
Som det tredje indlæg havde Andreas Skovse, lærer på Tovshøjskolen i Aarhus den 13. juni et debatindlæg i Stiften med denne overskrift: Busning af skolebørn er en dyr og dårlig ide. Her et citat fra indlægget
Man kan ikke klandre Aarhus Kommune for ikke at have prøvet. Integration er en svær nød at knække, og blanding af skolebørn var en oplagt ide. Men nu har man så prøvet i 14 år, uden at nå nogen resultater. Det er ingen skam at begå fejl, særligt når man prøver nyt. Men det er en skam ikke at indrømme sine fejl, og desværre tyder intet på, at kommunen ønsker at stoppe ordningen.
Morten Nystrup er redaktør på JP Århus og det var egentlig ham der først dækkede den nye rapport. Han skrev en læseværdig kommentar om busordningen som blev udgivet den 23. maj. Læs Problemer kører ikke væk i bus. Her skriver Morten at “Integrations- og socialpolitik løses ikke i klasseværelserne, hvor bekvemt det end må være for politikerne.”
Men er det racisme?
Det er tydeligt, at mange reagerede på min brug af ordet racisme i mit opslag. Diskrimination er racisme i min bog, og som nævnt ovenfor, er der bred enighed om, at busordningen er diskriminerende.
Dagbladet Politiken havde en mindeværdig dagens tegning den 13. juni, som illustrerer de forskellige perspektiver. Se tegningen: Er der racisme i Danmark?
I samme avis var der samme dag en længere artikel med overskriften: Forsker: Det er fuldstændig absurd at spørge, om vi har et problem med racisme. Her kan du læse om, at det danske racismebegreb er forældet. Ifølge Mira C. Skadegård skyldes det delvist, at vores definition af racisme er gammeldags.
»Når vi hører ordet ’racist’ tænker mange på et ondt menneske, der har en dårlig intention. Det er mig, der ikke kan lide brune dig, og så er jeg en dårlig person. For hverdagsdanskeren er det en moralsk dom, men når forskere eller aktivister taler om racisme, taler man også om strukturer og systemer, der undertrykker befolkningsgrupper«.
Hvad sker der så nu?
Børn- og Unge udvalget har diskuteret forskningsresultaterne på deres udvalgsmøde den 3. juni. I referatet kan du læse nærmere, men der står ikke noget om næste skridt.
Både udvalgsformand Eva Borchorst Mejnertz (RV) og skolerådmand Thomas Medom (SF) har dog udtalt, at de ikke ønsker at stoppe ordningen.
Ifølge nogle parter, er busordningen en del af forliget omkring ny skole i Gellerup i 2025. Læs forligsteksten fra 2019 om Aftale om et attraktivt skoletilbud i Gellerup, Toveshøj og Bispehaven (PDF).
Mon ikke det bliver et punkt på et fremtidigt byrådsmøde, så Aarhus endelig kan blive den sidste kommune som afskaffer ordningen?