5 nye broer til Aarhus

Vi har allerede en del populære broer, som binder Aarhus sammen, men der er brug for flere! Især hvis du ligesom mig, elsker at bevæge dig rundt til fods eller på din cykel.

På Strøget kommer du på Clemensbro der går over Åboulevarden – og i 2019 blev den såkaldte Bestseller-trappe påført

Derfor er her 5 konkrete forslag til nye broer, som ville binde byen en hel del bedre sammen for cyklister og fodgængere, og samtidig skabe mere trafiksikkerhed. Måske endda få flere til at lade bilen stå når de bevæger sig rundt i Aarhus?

De 5 broer er listet nedenfor og derefter beskrevet i lidt flere detaljer. Arkitekter og andre interesserede kan komme på banen med visualiseringer, men del gerne dit feedback og kommentarer nederst.

  1. Bro fra Riis Skov til Aarhus Ø
  2. Bro ved Østbanetorvet
  3. Bro fra Dokk1 til Sydhavnen
  4. Bro fra Street Food til Frederiks Plads
  5. Bro over Banegraven

1. Broen fra Riis Skov til Aarhus Ø

Hvis du i dag vil fra den grønne skov, eller Trøjborg og over til vores nye blå bydel, så skal du ud på en længere omvej og helt ind til Hjortholmsvej ved Østbanetorvet.

Der er ca. 700 meter fra Træskibshavnen til vejen der fører over til Øen, og så skal du ca. 700 meter ud igen. Afstanden over vandet er under 100 meter i fugleflugtslinje.

Broen kunne krydse vandet flere steder, men mit forslag er, at den konkret gik fra cirka hvor Træskibshavnen stopper og over til Aarhus Sejlklub / restaurant KP5.

Ved at lade den være cirka 100 meter fra indløbet, ville den nye bro ikke påvirke de store og gamle træskibe og de mange sejlere ved Aarhus Internationale Sejlsportscenter.

Broen kunne udformes på mange måder, evt. ganske højt, eller med en sluse, så lystbådene stadig kunne være der og sejle ind og ud af den populære lystbådehavn.

Idéen om en genvej over vandet er ikke ny: I 2007 blev der foreslået en 1,2 kilometer lang bro fra lystbådehavnen til stranden i Risskov og der var et flertal et byrådet bag idéen. Læs nærmere på TV2 Østjylland: Ønsker bro mellem Århus Havn og Risskov.

Billede taget over mod Aarhus Ø
Billede fra Aarhus Ø over mod Træskibshavnen og Riis Skov

2. Bro ved Østbanetorvet

Det her er vel nok den mindste af de nye broer, men den løser et konkret problem for cyklister der kommer fra Fiskerivej og vil over på Østbanetorvet.

Samtidig kan det forhåbentlig også hjælpe med de kendte trængselsproblemer når bilerne forsøger at komme ud af Fiskerivej og sidder fast fordi bilerne kommer fra Øen eller holder og venter for rødt lys for letbanen.

Som det kan ses med den grønne linje på kortet, krydser cyklerne i dag Hjortholmsvej og bliver så ført bagom en transformatorstation og ind på Fiskerivej.

Denne nye bro skærer et hjørne over vandet, så cyklisterne nordfra kan køre lige over krydset fra Fiskerivej og så bliver ledt ind på den flotte cykelsti ved Østbanetorvet.

Broen her er ganske kort, ca. 10 meter, og kan samtidig forhåbentlig være med til at løsne op for det kaos som udspiller sig i krydset på hverdage og på lørdage, når alle vil ned til de hyggelige fiskehandlere.

Her skal den nye bro skære hjørnet over vandet, så cyklister kan blive ledt direkte fra Fiskerivej over til cykelstien ved Østbanetorvet
Her set fra Østbanetorvet overmod Fiskerivej.

3. Bro fra Dokk1 til Sydhavnen

Hvis du i dag kommer cyklende sydfra og langs Sydhavnen, så er der mildt sagt ikke rigtig god løsning på at komme hen til Dokk1. Mindet er i øjeblikket kendt som en dårlig løsning for alle parter, gående, cyklister og biler.

Den nuværende løsning betyder en del sving, at du skal krydse vejbanen og så cykler du under Dokk1 med dårligt udsyn, især i forhold til gående.

Broen ville konkret ændre hele cykelforløbet, så i stedet for at cykle under Dokk1, ville du cykle udenom. Dvs. den nye bro ville gå fra den flotte skulptur med havnearbejderne (også kaldet Historiske spor) og over til Dokk1. Herefter ville du cykle forbi den nye Samsø færge og rundt om Dokk1.

Broen her er ca. 60 meter lang og behøver ikke særlig meget højde, da der ikke sejler skibe under.

Foto fra Dokk1 og over til skulpturen med havnearbejderne (også kaldet Historiske Spor). Broen ville krydse vandet lige midt på billede ved redningsvesten.

4. Bro fra Street Food til Frederiks Plads

Hvis du i dag vil fra Street Food eller Ny Banegårdsgade og over til Comwell, Centralværkstedet eller den nye Frederiks Plads, så har du 2 dårlige muligheder:

  • enten via Bruuns Galleri
  • ellers så nedenom og forbi Rutebilstationen og rundt og tilbage igen ved Spanien

Begge er store omveje og denne bro over skinnerne vil virkelig binde byen bedre sammen.

Her skal der noget højde på, så broen kan komme over letbanens ledninger, men der er løst andre steder, så det kan vel også lade sig gøre her.

Denne bro har været omtalt i Stiften som “en offentlig stibro fra Værkmestergade over banelegemet til Ny Banegårdsgade” i forbindelse med at Comwell ville bygge et nyt højhus på 16 etager, men som der stod i samme artikel: “Broforbindelsen kan imidlertid have lange udsigter”.

Læs nærmere i artiklen fra oktober 2018: 16 etager med skybar: Hotel Comwell har planer om lillebror til City Tower

Hvordan kommer du her fra Ny Banegårdsgade og over på den anden side? Det ville en ny bro løse og gøre let og fremkommeligt

5. Bro over Banegraven

Denne bro løser et konkret problem for gående og cyklister i Midtbyen, som gerne vil fra f.eks. Strøget og til Frederiksbjerg.

I dag skal du navigere moderat kaos på både Banegårdspladsen og navigere på M.P. Bruunsgade. Den nye bro fra Kriegersvej til Hallsti ved Helgolandsgade, skaber en nem måde at binde byen sammen på for både cyklister og gående.

Det har været diskueret i mange år, om hele Banegraven burde overdækkes, men da projektet senest blev skrinlagt i februar 2021 udtalte Jeppe Spure Nielsen, formand for Frederiksbjerg og Langenæs Fællesråd til JP:

»Men vi er klar til at arbejde videre med nye planer for en grønnere banegrav. En idé kunne f. eks. være at lave en cykelcamino, der forbinder Sydhavnen med Eskelunden, hvor Northside jo skal være”

Læs nærmere: V-rådmand vil arbejde videre med udvikling af banegraven

Her kunne en bro virkelig gøre en stor forskel. Lige over banegraven for cyklister og gående og så med trappe ned til stations perroner

Flere broer til Aarhus?

Mindst én bro mangler på denne liste og det er gangbroen fra Skovvejen til Fiskerivej. Den har været der før, men blev pillet ned i december 2016 i forbindelse med byggeriet af Terrassehusene.

Den skulle have været klar i 2017, men mangler fortsat. Stiften har skrevet om sagen løbende:

Hvor mange broer har Aarhus egentlig? Jørgen Grandt har skrevet om 36 broer over Århus Å.

Er der andre broer du mangler – nye som gamle? Eller har du forslag til bedre placeringer af de 5 forslag, så skriv gerne en kommentar nedenfor.

En kommentar til “5 nye broer til Aarhus

  1. Rutebil St. (kommende ny Bydel) / Street Food – t Comwell / Frederiks Pl. gir go mening m Gang Bro ovr Banen.. f at føje Bymidte & Sydhavn sammen.
    NB Bruuns r kun nødgennemgang, da lukkes udnf Butikstid.
    PS har præsenteret både Stads Arkitekt & Kulbro projekt f ideen. NU hænger den desværre på Comwell da taget ind i ‘deres’ projekt, som ingn ved om blir t noget…
    Udn den Bro hænger alle de nye & opkommende kvartere slet ik samn…

    Like

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

<span>%d</span> bloggers like this:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close