“Man kan ikke flytte til Midtbyen tæt på trafikerede veje, og så forvente at byen skal indrette sig efter lille Magda og Ole. Det er utopi.”
Sådan lød en af kommentarerne, da Lokalavisen Aarhus forleden skrev om en lokal forældregruppe, der ligesom mig selv gerne så lidt færre biler og lidt mere byliv i vores kvarter.

Den store vej på Nørre Stenbro hedder Knudrisgade, og den har i mange år været svært trafikeret med bus og biler.
Efter at Nørreport-krydset er blevet udvidet ad flere omgange, er det nu efterhånden så stort, at man kan se jordens krumning. Bilisterne speeder forventeligt op, hvis de øjner chancen for at nå over, inden der bliver rødt, hvad der naturligvis gør Knudrisgade endnu farligere for både børn og voksne.
Flere har igennem mange år forsøgt at dæmpe trafikken, og fællesrådet med bl.a. Solveig Munk, har deltaget i flere møder, tegnet skitser med mere.
Nu er Suzanne Reitsma initiativtager til en ny trafikgruppe i Nørrestenbro Beboerforening og har sammen med andre gode kræfter brugt humor, børnetegninger, Viking Erik og skilte som et opfordring til at sætte farten ned. Dem støtter jeg naturligvis, så vi kan få indrettet gaden anderledes og mere til cyklister og gående.
Det er fair nok, at tonen kan være hård på de sociale medier, men når nu Knudrisgade er en lokalgade, så skal vi slet ikke have al den gennemgående trafik.
Vær sød at find en anden vej, hvis du ikke bor lokalt. Og lad os samarbejde om at skabe mere byliv og fremfor alt en mere tryg hverdag.
Læs mere om Knudrisgade og Nørre Stenbro
Artiklen i Lokalavisen kan du læse her: Forældre tigger om at få trafik væk: »Det er ikke for børn, og dem er der mange af«
Der er over 3.000 indbyggere i kvarteret, som er blevet en del fortættet de seneste 20 år. Nørrestenbro Beboerforening har tidligere foreslået en lukning for den gennemkørende trafik i Knudrisgade. Læs bl.a. dette høringsvar fra 2019 (PDF), som også indeholder flotte tegninger af hvordan gaden kunne se ud.
I forbindelse med kommunalvalget i 2017 gjorde jeg opmærksom på, at Knudrisgade var farlig. Over 200 børn går i vuggestue og børnehave i kvarteret, hvor Midtbyens Dagtilbud har flere afdelinger.
Vi kunne også godt bruge en fodgængerovergang til både store og små. Som jeg sagde til Århus Stiftstidende:
– Her er ingen fodgængerovergang. Sikre skoleveje er virkelig noget, vi mangler i midtbyen. Det er da klart, at folk vælger at køre deres børn i skole, når der ikke er sikre veje, de kan cykle eller gå på”
Læs mere: Borgere havde inviteret politikere på byvandring: Her er grønne midtby-muligheder