Mit forslag: 10 nye fodgængerfelter til Midtbyen

Mange steder i Midtbyen er slet ikke indrettet til gående. Det mener jeg, vi skal lave om på. Her er mit bud på 10 nye fodgængerfelter til Smilets By.

Det nye og omdiskuterede 3D fodgængerfelt på Mejlgade, har fået en del opmærksomhed. Er det et stunt i en kommunalvalgkamp? Muligvis, men placeringen er i hvert fald håbløs.

Hver dag går jeg rundt i Midtbyen til fods. Jeg har gået på kryds og tværs af byens hyggelige gader, med barnevogn tidligt om morgenen, med børnene i hånden på vej til skole og naturligvis vist vores skønne by frem til venner og bekendte fra ind- og udland.

Efter 20 år som bosiddende i Midtbyen, må jeg dog konstatere, at der er en del plads til forbedringer. Mange steder er Midtbyen slet ikke indrettet til gående.

Desværre handler diskussionen i hverdagen i byrummet oftest om (færre) biler, (mindre) parkering, (flere?) busser og (mindre) fortætning. På det seneste heldigvis også cyklister, mens fodgængere og vilkårene for os der går rundt, virker til at være helt nederst på listen over emner.

Det er ærgerligt, for det burde jo faktisk være en høj prioritet, at skabe et trygt byrum fyldt med liv, hvor alle store som små kan gå rundt og nyde byen.

Det helt skøre er, at vi faktisk har haft flere fodgængerfelter før, bl.a. på Nørregade, men for 10 år siden troede man fejlagtigt, at fodgængerfelter skabte falsk tryghed og så gik man i gang med at sløjfe dem.

Sidste år, i 2020, fik byen faktisk for første gang en fodgængerstrategi og i dette indlæg, foreslår jeg 10 konkrete placeringer til nye fodgængerfelter, som virkelig ville gøre Midtbyen både mere tryg og behagelig at færdes i til fods.

1. Knudrisgade – ved nr. 9

Egentlig en flot og historisk gade mellem Nørreport og Østbanetorvet. Flotte huse, lidt smalt fortov, men desværre også både biler og busser, der suser igennem gaden.

Bag ved Knudrisgade, mod Kirkegårdsvej, ligger en del børnehaver og vuggestuer, som en del af Midtbyens Dagtilbud. Skattekisten har knap 70 børn og Nørrestenbro har 90 børn, mens Vokseværket har over 100 børn, som alle næsten sammen skal ud via Knudrisgade, desværre helt uden mulighed for at krydse gaden med mindre de går helt ned til enden ved det store Nørreport kryds.

Lige om lidt er Knudrisrækkerne også helt færdige, der hvor Folkeregistret lå før. Med 89 almene boligere kommer der forventeligt flere der skal krydse gaden.

På det seneste er den lokale beboerforening kommet længere med at gøre gaden lidt roligere. Læs nærmere: Slip speederen i Knudrisgade

2. Østbanetorvet

Et populært stop med letbanen, der samtidig markerer indgangen til Midtbyen med Mejlborg. I øjeblikket står den flotte stationsbygning desværre tom, men den har senest været brugt til kontor.

Hvordan kommer man frahjørnet ved Harmonien over til Østbanetorvet? Man kan gøre som denne borger og bare krydse vejen, men det kan være ganske farligt, når der er meget trafik. Desværre er det en betragtelig omvej at bruge de nærmeste fodgængerfelter.

Desværre mangler der fuldstændig et fodgængerfelt til stationen.

Hvis du vil krydse lovligt fra statuen med Peter Sabroe, så skal du enten gå nordom af Skovvejen til lyskrydset halvvejs ved Netto eller du skal gå et stykke ned ad Kystvejen foran Mejlborg. Det virker helt skørt.

3. Knudrisgade og Østboulevarden

Hvis du går langs torvet, forbi pizzeriaet og op mod Østboulevarden, så skal du krydse Knudrisgade. Her mangler der virkelig et fodgængerfelt!

Ofte kommer både biler og cykler fra venstre (Knudrisgade), mens der også kommer trafik fra torvet (nedefra) og fra Boulevarden (oppefra). Fra boulevarden har cyklerne også god fart på nedad bakken. Dette mix giver alt for ofte farlige situationer.

Jeg rettede henvendelse til Teknik & Miljø i starten af 2020 om problemet og her et uddrag af svaret:

Vi er opmærksomme på, at krydset ved Knudrisgade/Østbanetorvet opleves som uoverskueligt og utrygt for bløde trafikanter, fodgængere og cyklister. Specielt i morgenmyldretiden, hvor der er mange køretøjer, som kører ind og
ud af Knudrisgade.

Du nævner også dårlige oversigtsforhold for cyklister ned ad Østboulevarden, hvor der tilmed køres forholdsvis hurtigt. Vi kan supplere med, at der desværre er registreret flere uheld med cyklister i krydset. Størstedelen af uheldene skyldes høj hastighed og har kun involveret cyklisten selv.

En fodgængerovergang, som du foreslår, kan være en effektiv måde at for-bedre forholdene for fodgængere i krydset på. Etableringen kræver dog, at der er et væsentligt antal fodgængere, set over hele dagen, for at bilister vil
anerkende krydsningen og respektere vigepligten.

Til dato, er der desværre ikke sket forbedringer.

4. Mejlgade ved Nørreport

Mejlgade er vel nok en af byens både hyggeligste og mest historiske gader. Med sit kendte snoede forløb, var det indtil 70’erne hovedindfaldsvejen fra nord, med tung trafik og mange biler døgnet rundt.

Så kom Kystvejen til, vejen blev ensrettet og i dag er det sådan en lidt uheldig mellemting mellem stille vej for beboere og supercykelsti. Det gør det ikke altid rart at gå i gaden, hvor biler, lastbiler og cykler kæmper om plads og om at komme frem, og at krydse vejen kan kræve både tålmodighed og is i maven.

Vejen er skåret over ca. på midten af Nørrebrogade, hvor letbanen også kører. Her er der af mærkværdige årsager, kun lavet et fodgængerfelt på den ene side af vejen, men ikke på den anden.

Du kan krydse ved Erlings, men ikke på den anden side. Det giver tit problemer, da fortorvet ved både Erlings og Mahalo Food club, mildt sagt ikke er dimensioneret til de mange der skal over. Og især hvis du kommer med barnevogn eller kørestol, så må en fodgænger vige ud på vejen, og det kan vel ikke være meningen?

5. Mejlgade ved Skt. Olufsgade

Efter de seneste optællinger har Mejlgade over 4000 cyklister hver dag. Derudover biler, varevogne med mere. Gaden har også over 10 spisesteder på strækningen fra Sankt Olufsgade til Nørreport, og derudover caféer og barer.

Gaden har de seneste år fået mere byliv og ganske populær udendørsservering. Især på varme dage i sommerhalvåret, kan gaden være proppet til bristepunktet af cyklister, fodgængere og udendørs-servering.

Det virker oplagt at lave et fodgængerfelt på gaden, så man kan krydse, og ved Skt. Olufsgade, hvor den kendte ølbar Ris Ras ligger kunne være en oplagt mulighed.

6. Guldsmedgade ved Klostergade

Jeg elsker Guldsmedgade for al dens charme, flotte bygninger, specialbutikker og restauranter, men hvordan krydser man Klostergade uden fare for liv og lemmer?

Lige der, ved den allerførste Føtex og Emmerys på det andet hjørne, kan det være ganske farligt, hvis man ikke sidder i en tonstung bil. Cykler kommer hurtigt ad Klostergade især, biler kommer ned af Guldsmedgade og ofte med frusterede blikke der søger efter en parkeringsplads, men hvad med at krydse til fods?

7. Nørre Allé ved supermarkedet

Nørre Allé er en vild gade at færdes på. Tæt trafik i begge retninger, biler, varevogne og busser, og ingen som helst cykelsti og så et ganske smalt fortov.

Der er også et populært supermarked, flere specialbutikker, og så forbinder gaden også Øgaderne med Midtbyen.

Der er lyskryds ved Klosterport og Guldsmedgade, men jeg foreslår at placere et fodgængerfelt ca. lige i midten, dvs. ud for Rema 1000.

Hver evig eneste gang jeg handler i det supermarked, ser jeg børn, unge og voksne i alle aldre, som for det meste kigger sig grundigt for, og så krydser de ellers tværs over Nørre Allé. Det kan vi gøre bedre!

8. Frue Kirkeplads

Klostertorv er en smuk brostensbelagt trekantet plads flankeret af Vor Frue Kirke. Samtidig et populært stoppested for bybusser og regionalbusser og indtil for nylig også et omdiskuteret torv med hjemløse og socialt udsatte.

Et fodgængerfelt kunne virkelig gøre knudepunktet mere tilgængeligt og trygt for gående.

Det kunne ligge ved møbelhandleren hvor Klostergade krydser Frue Kirkeplads.

9. Åboulevarden ved J.M. Mørks Gade

Der er bred enighed om, at genåbningen af Åboulevarden har været en stor gave til Smilets By. Ved Magsin især er der altid fyldt med liv og langs åen ud mod Dokk1 er der fyldt med populære cafeer og natklubber.

Hvis du går den anden vej, forsvinder charmen dog en smule, især hvis du er til fods og går på venstre side af vandet væk fra byen. Efter Magasin, har cyklerne en ekslusiv cykelsti langs vandet og fortovet er smalt og bilerne kommer på en ensrettet vej i mod dig.

Lidt længere ud, ved den gamle skolebygning og J. M. Mørks Gade, er der en bro over til Mølleparken, men her mangler virkelig et fodgængerfelt!

10. Frederiks Allé ved Thomas Jensens Allé

Rådhusparken er flot og i Festugen lukker de af og til hele parken og dermed også Frederiks Alle for trafik. Det skaber et skønt byrum, men sådan er det ikke i hverdagen. Her er Frederiks Allé pakket med trafik og du kan enten kryds ved trafiklyset ved Rådhuset eller flere hunderede meter senere ved Føtex og Banegårdsgade.

Det er der naturligvis ikke mange der gider, så der er også en regelmæssig og farlig trafik af gående der kryds Frederiks Allé, f.eks. på vej til Musikhuset.

Derfor ville det være oplagt med et fodgængerfelt ved Thomas Jensens Allé, som er ca. midtpå mellem de 2 eksisterende lyskryds.

Hvordan gør vi Aarhus til en ‘walkable city’?

Tak for at du har læst med så langt. Del gerne dine kommentarer og feedback nedenfor. Sammen kan vi hjælpe hinanden og skabe en midtby, der god for os alle.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close